Momlife, Persoonlijk

Het boek ‘Powermom’: een review + WIN!

Toen ik een maand of drie geleden jarig was, werd ik door een vriendin verrast met het boek ‘Powermom’. Op slag verliefd wel, alleen al vanwege de looks. Het mocht vervolgens even duren, maar inmiddels heb ik het boek helemaal gelezen en vandaag ga ik vertellen wat ik ervan vind. Lees mee!

Als je mij al langer volgt (of als je me persoonlijk kent) dan weet je dat ik niet zo van lezen houd. Nooit gedaan ook. Ik kan de rust niet vinden en vind het bovendien zonde van mijn tijd om uren- of dagenlang iets te lezen over verzonnen personen in verzonnen situaties. Hetzelfde geldt in principe voor films: die kijk ik ook zeer zelden. Maar goed, we waren bij de boeken. Want er is één categorie waar ik dan wel weer blij van word en dat zijn boeken waar je daadwerkelijk wat aan hebt. Die je inspireren, die handvatten bieden om met bepaalde situaties om te gaan. Zo las ik onlangs bijvoorbeeld Nice girls don’t get the corner office en beide boeken uit de Babe you got this-serie. En Powermom dus. En over die laatste ga ik – sorry – een boekje open doen.

Algemene gegevens
Het boek is geschreven door Esther van Diepen, moeder van vier, schrijfster, bewegingsdeskundige én ondernemer. Zij is naast auteur van onder andere het boek Powermom óók de oprichtster van Mom in Balance. Met Mom in Balance geeft zij – of nou ja, haar team – trainingen door heel Nederland, gericht op onder meer zwangere en net bevallen vrouwen. Zelf zegt ze daarover:
“Wij geven outdoor trainingen voor zwangeren, hersteltraining na de bevalling en total body workouts voor vrouwen. Onze trainingen helpen je sterker te worden en je conditie te verbeteren, maar ze geven je ook energie en een positieve mindset. Precies wat je nodig hebt in de eerste jaren van het moederschap!” Klinkt tof, al zeg ik het zelf. Deze trainingen zullen ongetwijfeld de basis zijn geweest voor de drie boeken die Esther schreef: Fit Zwanger, Fit na de Bevalling en nu dus ook Powermom.

De vormgeving
Ik ben een sucker voor de vormgeving van boeken. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn werk. Ik vind namelijk écht dat geschreven tekst tien keer krachtiger kan worden als het in het juiste jasje gegoten zit (ja, het is daarom vreselijk idioot dat deze site nog steeds niet heel tof is vormgegeven maar dat blijft gewoon een forever durend project). Over de looks van Powermom aan de buitenkant kan ik kort zijn: love it. Ik vind de kleurkeuze mooi, al had dat misschien iets krachtiger gekund, en het is bovendien heel prettig dat je in één oogopslag ziet wat de inhoud van het boek zo ongeveer is. ‘Praktische lifehacks, gouden tips, inspirerende verhalen’, daar sla ik wel op aan. Ook de titel Powermom klinkt natuurlijk tof. Misschien dat het niet voor iedereen geldt, maar ik ben toch wel graag die powermom, dus please vertel me hoe dat moet.

De bedoeling van het boek
Het boek moet (jonge) moeders helpen om balans te vinden. Had je me twee jaar geleden zo’n boek onder mijn neus geschoven dan had ik dat meteen van tafel geveegd. Ik voelde me na de bevalling van de eerste een soort ‘on top of the world’ en had het gevoel dat ik alles aan kon. Ik wilde aan iedereen laten zien dat ik echt wel een geweldige moeder kon zijn en tegelijkertijd ook een goede werknemer, fijne vriendin en lieve vrouw en daar deed ik (bijna) alles aan. Ik zette mezelf op plek twee. Of drie. Of eigenlijk tien. Nu we twee jaar én een baby verder zijn, heb ik gelukkig het inzicht gekregen dat ik enkel en alleen die geweldige moeder (en al dat andere) kan zijn, als ik ook wat liefde en aandacht geef aan mezelf. En dat is een beetje het idee van het boek Powermom. In een paar hele concrete stappen leer je hoe je meer energie kunt krijgen door balans te creeëren. Het is dus echt een doe-boek en als je het gelezen hebt dan heb je een soort actieplan dat helemaal is afgestemd op jouw eigen wensen en behoeften. Waardevol dus.

De opbouw
Het boek is grofweg opgedeeld in vier categorieën: active mom, healthy mom, relaxing mom en working mom. Per categorie wordt eerst stilgestaand bij jouw huidige situatie. Dus ‘ waar sta je nu, wat wil je op dit gebied en waarom wil je dat?’. Vervolgens word je door het hoofdstuk heen geloodst, lees je inspirerende verhalen, lekkere recepten, snelle work-outs, kun je handige lijstjes bekijken en krijg je allelei inzichten en handige tips and tricks die passen bij het moederschap en de betreffende categorie. Uiteindelijk kom je dan per categorie met een actieplan. Dit actieplan geeft je dus handvatten om de antwoorden op die eerste drie vragen te verkrijgen en je ook daadwerkelijk richting je doel te pushen. Uiteindelijk vormen al die kleinere actieplannen per categorie het grotere plan. Kortom: je gaat zelf aan de slag en eindigt met een handleiding voor je eigen leven.

Mijn ervaring
Ik ben zelf wél van dit type boeken, maar heb dan weer niet de rust om ook echt met plannen aan de slag te gaan. Zo is mijn Babe you got this werkboek nog helemaal leeg. Betekent niet dat ik er niets mee gedaan heb, maar ik formuleer dan gewoon de antwoorden voor mezelf in mijn hoofd. Dat heb ik deze keer anders geregeld. Ik heb een notitieboek erbij gepakt en echt flink wat tijd en energie gestoken in het ‘uitvoeren’ van het boek. Dat was best een klus, maar ik vond het vooral heel erg interessant. Want door dit boek heb ik veel over mezelf geleerd en ben ik me er weer heel erg van bewust geworden dat mijn leven niet enkel draait om het rennen en vliegen voor anderen, maar vooral om goed voor mezelf zorgen. Ik weet weer wat ik belangrijk vind, waar ik mezelf in wil ontwikkelen en waar mijn prioriteiten liggen.

Positieve en negatieve punten
Getver, wat klinkt dit ontzettend stom, maar ik kan dus echt geen enkel minpunt aan het boek ontdekken. Maar echt niet gewoon. Dit boek zou ik iedere moeder aanraden. Sterker nog, vanaf nu ga ik ‘m kopen voor iedere net-bevallen vriendin. Omdat het je zo veel waardevolle inzichten geeft. Omdat het praktisch is. Niet te ingewikkeld. Afwisselend. Leuk. Grappig. Lekker concreet. Motiverend. Herkenbaar. Je zou bijna denken dat ik met het mes op mijn keel ben gedwongen dit te schrijven, maar dat is echt absoluut niet het geval.

WIN!
Wat ik wél heb gedaan is mijn contactpersoon bij de uitgeverij van Powermom (Kosmos Uitgevers) benaderd om te vragen of zij niet toevallig wat exemplaren naar mij toe wilde sturen zodat ik die weg kan geven aan mijn lezers. En dat wilde ze. Dus nu heb ik twee keer het boek Powermom op de keukentafel liggen, klaar om naar twee van jullie verzonden te worden. Hoe leuk is dat? Meedoen is vrij simpel: laat op mijn Instagramaccount (@anoukzwager), bij de foto met het boek, een reactie achter waarin je vertelt wie voor jou een echte Powermom is en waarom. Aanstaande dinsdag (26 maart) maak ik de winnaars bekend.

* Even voor de goede orde: mijn eigen exemplaar van het boek is dus zelf gekocht (of nou ja, door een vriendin die het vervolgens voor mijn verjaardag aan mij gaf) en deze hele post is op eigen initiatief verschenen. Ik ben dus door niets of niemand beinvloed, heb er geen geld voor gekregen en ook geen gratis producten, behalve de twee weggeefexemplaren. Vind ik belangrijk om te melden in verband met mijn geloofwaardigheid en authenticiteit, waar ik nogal veel waarde aan hecht.

Ben je ook benieuwd geworden naar Powermom (of één van de andere boeken van Esther van Diepen)? En wil je niet wachten tot de winactie is afgelopen maar gewoon meteen aan de slag? HIER kun je het boek bestellen!

Bedankt voor het lezen!

Wil je niets missen? Volg me dan op Instagram (@anoukzwager). Vind ik leuk!

Dit vind je misschien ook wel leuk!