Persoonlijk

31 simpele manieren om voor jezelf te zorgen

Toen ik in de zomer van 2018 thuis zat in verband met zwangerschapsverlof en ik me helemaal rot rende met twee kinderen dacht ik voor het eerst in heel mijn leven: misschien moet ik mezelf niet ergens halverwege deze ratrace vergeten. Zo gezegd zo gedaan.

Toen mijn verlof erop zat en ik weer aan het werk ging, merkte ik dat ik heel veel behoefte had aan ‘momentjes voor mezelf’. Want als werkende moeder verval je heel snel in een bepaald patroon: werken, eten, kinderen verzorgen, opruimen, slapen. En dat zijn allemaal geen verschrikkelijke dingen om te doen, maar echt ontspannend en heel gezellig zou ik het niet willen noemen. Dus dacht ik na over kleine maar simpele dingen die ik zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval één keer per dag een half uurtje iets deed voor mezelf. Om op te laden. Om tot rust te komen. Vandaag vertel ik je welke dingen dat (zouden kunnen) zijn zodat ook jij beter voor jezelf kunt zorgen.

  1. Make-up tutorials kijken. Ik doe dit niet vaak en ik maak al helemaal nooit iets na – eerder team Toos Make-uploos hier – maar ik vind het wél leuk om zo’n mega uitgebreide tutorial te kijken.
  2. Een boek lezen. Doe ik te weinig en daar probeer ik verandering in te brengen.
  3. Heel vroeg naar bed gaan. Ja, echt, je moet het eigenlijk gewoon eens per week doen. Lekker rond 21.00 uur erin en dan de volgende dag…
  4. Voor dag een dauw opstaan. Dan heb je pas écht tijd voor jezelf.
  5. Om bijvoorbeeld in stilte een kop warme koffie te drinken.
  6. Of om wat meditatieoefeningen te doen.
  7. Schrijven. Het werkt voor mij altijd.
  8. Het klinkt niet per se als iets ontspannends, maar ga eens een half uurtje lang je kledingkast uitmesten. Een voldaan gevoel achteraf gegarandeerd.
  9. En ruimte om nieuwe spullen te kopen.
  10. Kijk eens een mooie documentaire over bijvoorbeeld de natuur.
  11. Of gewoon een hele foute serie.
  12. Bel een half uur met een goede vriendin, je moeder of je zus.
  13. Of ga er gewoon vlug een kopje thee drinken (dit doe ik dus zéker twee keer per week).
  14. Ga boodschappen doen en daarna lekker uitgebreid koken (zónder rekening te houden met wat je kind wel of niet lust).
  15. Of haal een kant-en-klare maaltijd bij de slager zodat je níet hoeft te koken.
  16. Óf trakteer jezelf op heerlijke thuisbezorgde sushi.
  17. Struin Funda af op zoek naar de mooiste en duurste huizen. Guilty pleasure hier.
  18. Of droom weg bij de mooiste (en onbetaalbare) vakantiebestemmingen.
  19. Doe een uitgebreide douche-sessie met ontharingstreatment, allerlei sopjes, maskertjes en shampoos.
  20. Of ga naar de schoonheidsspecialiste of massagesalon.
  21. Doe een taalcursus (ofzoiets) via YouTube.
  22. Of schrijf je in voor een andere cursus via de Volksuniversiteit (dit heb ik nog nooit gedaan, maar ik kwam er pas achter dat ze daar best geinige dingen aanbieden).
  23. Ga lekker naar buiten. Een stukje wandelen in het bos bijvoorbeeld. Zonder herrie van kinderen, partners, collega’s, vriendinnen of muziek.
  24. Over muziek gesproken: stel een playlist samen met ál je favoriete nummers.
  25. Breng een bezoekje aan een lokaal koffietentje, bestel de lekkerste koffie en een stukje taart.
  26. Koop een goede fles wijn en drink ‘m zelf op (niet in een half uurtje natuurlijk).
  27. Doe iets creatiefs. Kleurboeken voor volwassenen, schilderen, een bullet-journal maken: creativiteit is ontspannend.
  28. Ga naar een goede bloemenzaak en stel daar zelf een boeketje samen met alllll je favorieten.
  29. Kies een leuk plekje op het winkelcentrum waar je onopvallend mensen kunt bekijken (bijvoorbeeld op een terras, met je neus richting het winkelend publiek).
  30. Log off social media. Het is mij nog nooit gelukt, maar schakel eens een dag of een weekend al je socials uit.
  31. Ga sporten. Ja, dat kwam uit mijn mond, Miss Onsportief, maar ergens in een ver verleden vond ik het zálig om na een lange werkdag een half uurtje te gaan rennen.

Het zijn er precies 31 geworden zodat je in principe iedere maand eenmaal per dag iets aan selfcare kunt doen. Heb jij nog goede aanvullingen? Bepaalde dingetjes die je graag doet als je tijd voor jezelf hebt? Iets waardoor jouw batterij weer wat meer opgeladen raakt? Mijn persoonlijke favorieten zijn YouTube, een uitgebreide douche-sessie, schrijven, Funda én sociale contacten onderhouden (waar je kinderen en je partner dus even níet onder vallen).

Bedankt voor het lezen!

Edit: toevallig verscheen er bij Marissa van lifeofamomaholic.nl vandaag eenzelfde artikeltje. Geen vooraf afgesproken werk natuurlijk, maar puir toeval. Zij maakte alleen geen lijst zoals ik, maar een heuse printable die je kunt printen, ophangen en afvinken. Vind ik leuk. HIER kun je ‘m vinden!


Wil je niets missen? Volg me dan op Instagram (@anoukzwager). Vind ik leuk!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *