Momlife, Persoonlijk

De rolverdeling bij ons thuis

Met enige regelmaat krijg ik vragen over hoe wij het thuis allemaal fiksen met de kids, werk, huishouden enzovoorts. Dat ga ik vandaag vertellen. Lees mee!

Zoals jullie wellicht wel weten werk ik drie dagen per week in Utrecht. Robert werkt vijf dagen. Dat betekent dat we voor drie dagen in de week oppas en opvang voor de kids moeten regelen en dat we in de overige vier dagen allerlei dingen in- en rondom het huis(houden) doen. Dat werkt prima zo en in principe zou ik geen andere werk/privé-verdeling willen. Op de dagen dat Robert en ik allebei werken hebben we een fijne modus gevonden in het wegbrengen en ophalen, het eten koken en de kids richting bed dirigeren.

De ochtendspits
Mijn wekker gaat op werkdagen rond de klok van zes uur. Ik probeer er dan meestal direct uit te gaan, maar dat lukt niet altijd. Het is, zeker nu in de winter, nog zo donker en koud op dat tijdstip dat ik het liefst mijn hoofd onder mijn kussen verstop en net doe of ik de wekker niet gehoord heb. Maar goed, de plicht roept. Robert wordt meestal tegelijkertijd wakker. Terwijl ik onder de douche spring en mezelf van een laagje schmink voorzie, gaat hij naar beneden om te eten en de krant te lezen (#oudeman). Als ik klaar ben in de badkamer ga ik ook naar beneden, maak mijn ontbijt, giet koffie in mijn to-go-beker en vertrek naar mijn werk. Dat betekent dus dat Robert de kids wakker maakt en aankleedt. Die voorziet hij van eten en brengt ze vervolgens naar de plek waar zij die dag opgevangen zullen worden. Daar heb ik dus helemaal geen omkijken naar.

De avondspits
De verdeling van de taken in de avondspits liggen minder vast dan hoe we het in de ochtend doen, maar in de praktijk komt het er wel vaak op neer dat Robert als eerste (bijna) thuis is en dus de kinderen ophaalt. Tegen die tijd dat hij de boel ingeladen en weer uitgeladen heeft ben ik meestal ook gearriveerd en alvast begonnen met koken. Na het eten, ruimt de man op en voorzie ik Tess van een fles. Het op bed leggen van de kinderen doen we samen, al is het voorlezen negen van de tien keer aan mijn takenpakket toegeschreven. De tasjes voor de volgende dag inpakken, poedertorentjes vullen met melk, flesjes schrobben en in het oppasboek schrijven doe ik. Ondertussen regelt de wederhelft koffie en steekt de openhaard aan.

Het huishouden
Ik bof enorm met een man die nogal van het opruimerige soort is en ik durf met honderd procent zekerheid te zeggen dat dit het onderwerp is waar zo ongeveer al onze echtelijke ruzies over gaan. Want ik laat mijn jas slingeren. En neem nooit iets mee naar boven. Doe net of ik de (schone) was niet zie en denk ook nooit aan het verschonen van de bedden (of aan de was in het algemeen). Wij zijn zeg maar de omgekeerde wereld. Robert neemt dus meestal het voortouw en verzucht dan ergens halverwege het proces dat HET TOCH WEL FIJN ZOU ZIJN ALS IK OOK EENS EEN STEENTJE ZOU BIJDRAGEN IN PLAATS VAN EEN ZWIJNENSTAL TE MAKEN VAN ONZE LEEFRUIMTE. En dan ga ik met frisse tegenzin de was opruimen ofzo. Stofzuigen doe ik meestal wel – al doet de man dit ook vaker vermoed ik – en ik haal iedere dag wel een doekje over het aanrecht en door de wasbakken (ook in de badkamer). En verder hebben wij een geweldige hulp waar ik echt niet zonder zou kunnen. Ik ben dus allesbehalve een domestic goddess maar gelukkig heb ik andere talenten.

De koelkast
Bijvoorbeeld de boodschappen. Want dat is mijn gebied. Ik houd lijstjes bij, zorg dat er altijd babyvoeding in huis is en waak ervoor dat de koelkast gaat echoën. Nu vind je bij ons geen enorme voorraad met van alles en nog wat, maar in de kelder staan meestal wat pakken fris (meestal…) en verder doe ik op zondag dus boodschappen voor maandag tot en met donderdag. De weekendboodschappen doen we vaak met z’n viertjes, maar da’s verder niet zo spannend. Vooral veel lekkers.

En verder: verder gaat het gewoon zoals het gaat. Het is niet dat we keiharde afspraken hebben gemaakt. We hebben allebei gewoon een beetje onze eigen dingetjes en zijn redelijk op elkaar ingespeeld. Zit ik een fles te geven dan geeft de wederhelft de peuter een boterham. Sta ik in de keuken hapjes te maken? Dan smeer ik meteen even een boterhammetje voor de oudste, zodat dat maar vast klaar staat terwijl de man het vuilnis weggooit (want ja, dat is echt iets wat ik letterlijk nooit doe). We doen allebei genoeg. Oké, ik geef het toe, ik kan wel íets proactiever zijn als het op opruimen en schoonmaken aankomt. Maar zoals ik onlangs ook al schreef: ik word later liever herinnerd als de moeder die leuk speelde en die gezellig aanwezig was dan als de moeder met de stofzuiger. Want echt, dat laatste is uiteindelijk heel erg onbelangrijk!

Hoe hebben jullie thuis de taken verdeeld? Of is daar geen keiharde verdeling in?

Bedankt voor het lezen!


Wil je niets missen? Volg me dan op Instagram (@anoukzwager). Vind ik leuk!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

5 Comments

  1. Mijn man werkt fulltime, ik 2 dagen dus ik doe het huishouden in huis! Nouja het uitstellen ervan. Stofzuigen doe ik elke dag ( we hebben een hond) en dweilen doe ik ook als ik er aan denk, maar ik speel het liefst met de jongens ipv poetsen. Mijn man stofzuiger en dweild veel grondiger! Ik laat de boodschappen thuis bezorgen of we gaan met ze 4e. In mijn eentje met 2 kids begin ik niet aan!

  2. Haha wat een leuk stuk weer! Hier 1 kindje van ruim 1 jaar, werkverdeling exact hetzelfde. Ik rij naar A’dam 2 dagen in de week vanuit de Alblasserwaard, dus die file heeeeel herkenbaar. Maar rij om 6u weg, dus dan valt het nog mee, hoewel ik altijd wel even stil sta. Stom hè?

    Verder worden de boodschappen thuisbezorgd, ik heb een hekel aan supermarkten, shoppen in het algemeen eigenlijk. Dus ideaal dat alles online kan. De man roept altijd dat hij nog wel laat weten wat hij wil eten.. puntje bij paaltje gebeurd dat weinig. Maar hij brengt ons meisje weg op mijn werkdagen, zeurt nooit als ik ga sporten/ga eten met vriendinnetjes direct uit werk. We brengen haar samen naar bad/bed en ruimen dan eerst de bende op voor we Netflix aanzetten of weg moeten.

    De was is mijn afdeling, hoewel hij de wasmachine wel aanzet af en toe. Het verschonen van het bed, initiatief 0 en de toilet heeft hij nog nooit schoongemaakt sinds we hier wonen, nu 2 jaar 🙂 Maar met een jaren30 klushuis doet hij andere dingen, die ik niet kan of niet wil leren haha. Soms wil ik het anders, maar nu ik dit typ denk ik, waarom? Werkt prima zo.

    Fijne week!

  3. Ik ben altijd thuis, dus alles komt op mij neer. Soms best pittig, maar mijn man helpt met alle liefde als ik t vraag. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik t vervelend vind als die er zich mee gaat bemoeien. Heb zo’n eigen routine.. Het enige wat hij graag doet is de keuken opruimen, is een soort van ontspanning zegt die dan. Dat laat ik ook graag aan m over 👍🏼

  4. Ik ben hier denk ik wel degen die het meeste van het huishouden en regelzaken op orde houdt maar dat vind ik prima. Vond het altijd heel fijn dag mn man de kleine dreumes dan even vermaakt.
    Lees net dat je ook weekboodschapoen doet, misschien leuk dat eens te delen op de blog?

  5. Tamara Embregts says:

    Leuk stukje om te lezen. Ik werk 24 uur in de zorg doordeweeks alleen avonddiensten en de weekenden alle diensten muv de nachtdiensten. Mijn man werk 5dgn per week van half 7 tot 16.00 uur. Dus het huishouden en de zorg voor de kinderen komt eigenlijk doordeweeks sochtends op mij neer en de avonden als ik ben werken voor mijn man. Ben ik vrij doordeweeks dan doen we het samen net als in de weekenden ( zorg voor de kinderen dan). Het huishouden komt eigenlijk voor 95% op mij neer mijn man die doet eigenlijk alleen de container zondag avond buiten zetten ( dat moet hij van mij) en afwassen en soms stofzuiger. Voor de rest het overige huishouden zoals poetsen.,Bedden verschonen, ramen lappen wassen strijken en boodschappen etc dat doe ik. En de zooi opruimen. Maar ik vind het niet erg. En het gaat goed zo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *