Persoonlijk

Diet Diary #3

Zo, eerlijk is eerlijk, ik had een nieuwe Diet Diary beloofd. En ondanks dat ik dit keer allesbehalve goed nieuws heb, ga ik toch een update schrijven. Lees mee hoe het met mijn strijd tegen de kilo’s is.

Een paar weken geleden vertelde ik over de eerste resultaten van mijn NBFM-programma. Toen was ik bijna drie kilo kwijt in bijna drie weken. Een mooi resultaat. Ook vertelde ik over hoe ik mijn draai redelijk gevonden had. Inmiddels hangt de vlag er iets minder rooskleurig bij.

De kilo’s
Om maar meteen met de stand van de weegschaal te beginnen: die is nog een klein beetje gezakt, maar het resultaat is minimaal. Afgelopen weken ben ik slechts 0,8 kilo afgevallen. En dat is weinig. Te weinig. Maar wel een beetje mijn eigen schuld. De mojo (MOtivation en JOy) was ver te zoeken en ik heb me niet heel strak aan mijn voedingsplan gehouden. Ik overschreed zo ongeveer iedere dag wel het aantal kilocalorieën dat ik binnen mocht krijgen en eerlijk, het boeide me niks. Het was gewoon even niet mijn maand, daar zijn diverse oorzaken voor aan te wijzen, en dat is helemaal oké. Ik ben nog steeds wat gewicht verloren, maar niet zoveel als gehoopt dus.

De conditie
Naast dat ik het eten een beetje losliet, deed ik dat ook met sporten. Ik heb letterlijk nul keer een work-out gedaan en die 10.000 stappen per dag? In mijn dromen. Ik kwam met moeite aan 5.000. En waar dat eten en die calorieën me eigenlijk niet zo heel veel boeien, is dat met mijn beweging wel het geval. Want ik baal er oprecht van dat het met mijn conditie heel treurig gesteld is. Ik ben nog niet eens dertig – not even close, al zeg ik het zelf – en de krampen schieten al in mijn kuit bij het woord ‘hardlopen’.

Mentaal gezond
De laatste weken ben ik een beetje aan het dwalen in mijn hoofd. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar het voelt alsof ik niet zo goed meer weet wat ik wil. Daar heb ik veel over nagedacht en dat proces is eigenlijk nog steeds aan de gang. Ik wil een aantal dingen voor mezelf op een rijtje hebben en voor mijn gevoel is dat nodig om ervoor te zorgen dat ik op alle gebieden een betere versie van mezelf kan worden. Dus ook wat sporten en eten betreft. En mijn mentale toestand heeft voorrang op alles, want ik haat het stuurloze gevoel wat ik momenteel een beetje heb.

NBFM
Ik krijg met enige regelmaat vragen over NBFM en eigenlijk verwijs ik iedereen altijd door naar de website van NBFM. Daar kun je alle informatie over dit programma vinden (en de site is onlangs vernieuwd en echt wel heel mooi geworden!). Maar míjn ervaring, die vind je er niet. Wat ik erover kan en wil zeggen is dat het een hele fijne stok achter de deur is en dat je eigenlijk alle handvatten krijgt om van je afvaljourney een succes te maken, maar dat je het wel écht zelf moet doen. Enerzijds vond ik dat wel een tegenvaller – toen ik las over persoonlijk voedingsplan dacht ik ook echt aan een persoonlijk voedingsplan in plaats van losse recepten op een verborgen webpagina – maar inmiddels snap ik wel dat er gewoonweg geen kant en klaar voedingsplan bestaat. Je moet écht zelf op zoek naar wat voor jóu werkt. En daar helpt NBFM je wel bij. Mocht je nou gewoon eens inzicht willen krijgen in wat je per dag eet en beweegt heb ik ook twee andere tips voor je: download de ‘food-app’ in de AppStore (die met dat opengesneden appeltje) én schaf een activity tracker aan.

Hoe nu verder?
Het doel blijft onveranderd. Ik moet nog steeds wat gewicht en wat centimeters kwijt en die algehele conditie moet absoluut verbeter worden. Maar ik ga mezelf daar alle tijd voor gunnen. De soort van NBFM-bootcamp waar ik aan meedoe duurt nog een week of vier. In die vier weken ga ik alles geven en daarna zien we wel weer hoe de vlag erbij hangt. Ik schat zo in dat ik tegen die tijd nog een kilo of drie te verliezen heb, en aangezien ik de komende maanden toch niet van plan was om mij in alles minder dan een corrigerend badpak te vertonen, heb ik daar alle tijd voor. En die ga ik gewoon nemen.

Voor nu weer heel erg bedankt voor het lezen en hopelijk tot over een week of vier. Dan zal ik de resultaten van de totale 12-weken-challenge delen.


Wil je niets missen? Volg me dan op Instagram (@anoukzwager). Vind ik leuk!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *