Persoonlijk

Diet Diary #2

Zo, het leek me wel weer eens tijd voor een update van mijn strijd tegen de gezellige plakkilo’s en het loshangende velletje. Ik schreef er namelijk bijna twee maanden geleden eens over, maar daarna werd het stil. Heel stil…

En dat was niet helemaal zonder reden. Want ehm, tja, ik zal het maar gewoon eerlijk opbiechten: het lukte me voor geen meter. Een rondje hardlopen was voor mij net zo’n uitdaging als het beklimmen van de Mount Everest, net als het ongezonde eten (zoals – ik noem maar wat – een McFlurry) laten staan of een fatsoenlijke maaltijd in elkaar flansen. Het goede nieuws is wel dat er meer dan genoeg ruimte voor verbetering is en dat ik sinds drie weken echt serieus aan de slag ben gegaan. Ik doe namelijk mee aan het Afvalplan van Newborn Fit Mama. Yep, ik heb toch voor die stok achter de deur gekozen. Blijkbaar is dat in mijn geval enorm nodig namelijk.

NBFM
In mijn vorige Diet Diary (nog niet gelezen, klik HIER) schreef ik dat ik nog niet wist of en eventueel welk ‘programma’ ik zou gaan volgen. Er waren wat mij betreft meerdere opties. Uiteindelijk heb ik dus voor een 12 weken durend programma van NBFM gekozen. Ten eerste omdat ik dat van alle kanten geadviseerd kreeg en overladen werd met succesverhalen. Ten tweede is het programma redelijk ingericht op drukke moeders zoals ik en ten derde wist ik van een aantal mede-mama’s met juni-baby’s dat ze het ook zouden gaan doen en we beloofden elkaar dus meteen even plechtig om die schop onder de kont uit te delen als dat nodig zou zijn (en een beetje bekenden bij heel de toestand is toch best wel gezellig). Ik wil verder niet te diep ingaan op hoe NBFM precies werkt maar mocht je daar toch interesse in hebben dan kun je HIER een blogpost van Elise lezen. Elise doet hetzelfde programma als ik!

Eten
Je zou het van zo’n a-sportieveling als ik niet verwachten, maar fatsoenlijk eten vind ik moeilijker dan drie keer in de week sporten. En dat zeg wel wat. Van sporten wéét ik namelijk (uit mijn vorige leven) dat het echt heel fijn kan zijn. Van normale ontbijten, lunches en diners fabriceren weet ik dat niet, want dat heb ik nog nooit gedaan. Echt nog nooit. Heus niet dat we hier in huis alleen maar frituur eten en pizza’s afhalen, maar we hebben gewoon zo’n vijf tot zeven gerechten (en da’s stiekem al overdreven) waar we een beetje tussen afwisselen. Bloemkool, spinazie, spaghetti, biefstuksalade en ehm, ja, zoiets dus. Als ontbijt nam ik altijd en eeuwig twee rijstwafels, tussendoor nog een rijstwafeltje, als lunch een boterham of rijstwafels. Het mag een wonder heten dat ik zelf nog niet ben veranderd in een rijstwafel. Goed, dat is de afgelopen drie weken dus een tikkie anders geworden. Mijn ontbijt is afwisselender, mijn lunches vullender en gezonder en ’s avonds staat er niet meer iedere dag een AGV’tje of pasta op tafel. Ik houd in de NBFM-app mijn inname van onder andere calorieën, koolhydraten en eiwitten bij en deze app vertelt mij precies wat ik nog mag eten om (op basis van mijn gewicht en lengte) mijn persoonlijke doelen te behalen. Handig en leuk, want ik ben dol op cijfertjes en grafiekjes. Helemaal als we een dalende lijn te zien krijgen.

Work-outs
Sporten is qua kilo’s verliezen heel effectief en ook best wel fijn (achteraf!), maar de eerste stap daadwerkelijk zetten voelde voor mij als een enorme opgave. Zo geen zin. Te donker. Te koud. Te warm. Te moe. Huilerige baby. Drammende dreumes. Alle smoezen om die sportschoenen vooral niet te hoeven afstoffen trok ik uit de kast. Nou wil ik niet direct doen alsof ik nu eindelijk enorm de smaak te pakken heb, maar wel eventjes opscheppen over het feit dat ik toch al een aantal keer (drie keer per week) met zweetdruppels op mijn voorhoofd wat tabata’s en andere NBFM-trainingen heb afgewerkt. Iets te fanatiek wel. Na de eerste keer had ik dusdanig veel spierpijn dat ik drie dagen niet kon lopen – en dus al helemaal niet sporten – en ik zelfs paracetamol nam om te pijn te kunnen handelen. Ik heb zelfs een nanoseconde gedacht: bevallen is nog minder pijnlijk. Maar daar kwam ik gauw op terug hoor. Inmiddels heb ik na het volgen van zo’n work-out nog steeds wel een beetje zere spieren, maar niet meer zo erg als die eerste keer.

Resultaten so far
Na drie weken NBFM zijn er zeker al wat resultaten te melden. Ik houd me wel altijd voor dat het ongeveer een maand duurt voordat je zelf veranderingen aan je lijf ziet en dat het zomaar twee maanden kan duren voordat anderen het zien. Grote kans dat jullie dus nog niets aan mij opgemerkt hebben, maarrrrrr dat betekent natuurlijk niet dat er niks gebeurd is. Mijn gewicht is namelijk met 2,8 kilo gedaald, mijn buikomvang met 6 centimeter geslonken en mijn conditie met 56492 procent verbeterd. Not bad, al zeg ik het zelf. Het programma van NBFM duurt nog ongeveer negen weken en in die negen weken wil ik nog wat resterende kilo’s kwijt, maar ik wil vooral mijn draai vinden in een ietwat gezondere leefstijl.

Voor nu laat ik het hierbij. Over een week of drie/vier zal ik wederom een update delen. Mocht je tussendoor op de hoogte willen blijven, volg me dan op Instagram (@anoukzwager). Vind ik leuk!

Bedankt voor het lezen!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *