Persoonlijk

Diet Diary #1

Een zwangerschap en de daarbij behorende kilo’s: één van de onderwerpen waar iedereen een mening over heeft. Te groot, te klein, te dik, te dun, het lijkt haast nooit goed.

Kilotechnisch heb ik twee hele verschillende zwangerschappen achter de rug. De eerste keer, toen ik zwanger was van Ticho, viel ik in het begin een paar kilootjes af door de misselijkheid maar kwam het er daarna driedubbel zo hard weer aan. De uiteindelijke schade: veertien kilo in de plus. De tweede keer, toen ik dus zwanger was van Tess, was de misselijkheid dusdanig heftig dat ik amper een hap door mijn keel kreeg in de eerste twintig weken. Ik verloor tijdens de eerste maanden meer kilo’s dan bij Ticho. Pas na twintig weken stabiliseerde dat en kwam er mondjesmaat wat gewicht bij. De uiteindelijke schade tijdens ronde twee: zes kilo. En toen onze dochter geboren werd met een gewicht van 3800 gram, een placenta en een sloot aan vruchtwater waren die kilo’s er meteen weer af.

Dat klinkt natuurlijk heel fijn, maarrrrrr het is heus niet zo dat alles ook meteen weer was zoals before baby. Sterker nog: het leek én het lijkt er niet eens op. Ik heb een omahuidje op mijn buik. Met heel veel kleine lijntjes en rimpeltjes en een beetje striemen en vier vetrollen als ik ga zitten of als ik vergeet mijn buik in te houden. Dat is wat het is. En daar mag wel wat aan gebeuren, voor zo ver het nog te redden valt.

Disclaimer: ik ben ontzettend pro bodypositivity en dat soort populaire toestanden. Wie mij beter kent weet dat ik me nooit zo heel erg druk heb gemaakt om de kilo’s – want I love food en especially chips – en dat ik al helemaal niet van de afdeling fit, slank en lenig ben. Ik vind het wel belangrijk om gezond te zijn. Met een gezond gewicht. En daar hoeft heus geen blokjesbuik en gespierde kont bij te horen. 

Goed, dat gezegd hebbende: er zijn drie punten waar ik me de komende tijd op wil focussen.

1. Het gewicht
Ik ga geen gewicht delen – iedereen die hier kwam om te spieken hoeveel kilo’s de weegschaal bij mij aangeeft mag nu wegklikken. Ik vind het namelijk niet belangrijk. Of tenminste, niet het belangrijkst. De afgelopen jaren heeft mijn gewicht best wel geschommeld. Van redelijk dun tot redelijk aan de maat en alles daar tussenin: been there done that. Wat ik wel kan melden is dat het mijn streven is om nog zes kilo’s kwijt te raken. Als dat gelukt is dan zit ik weer op het gewicht van voor de kids en daar voel ik me prettig bij.

2. De conditie
Die is op het moment Om. Te. Janken. Dat was het eigenlijk al voordat ik zwanger raakte van Tess, want na de zwangerschap van Ticho heb ik letterlijk vier keer hardgelopen met de nadruk op lopen. Daar moet dus zeer zeker iets aan gebeuren want met een goede conditie voel ik me vele malen beter. Bovendien is sporten en dus conditie opbouwen gezond en vind ik het over het algemeen ook wel fijn als ik zonder direct aan een zuurstofmasker te moeten de trap op kan lopen.

3. Het velletje
Da’s allemaal los op het bot zeg maar. Geen idee of daar nog wat van te maken valt, maar ik denk dat de combinatie gewicht verliezen en meer bewegen – en dus conditie opbouwen – ongetwijfeld een positief effect zal hebben.

En hoe ik dat ga doen?
Om te beginnen door gewoon eens wat gezonder te leven. Meer water drinken, minder chips schransen, gezonder en gevarieerder avondeten en iedere dag minimaal een half uur bewegen. Ik wil binnenkort het hardlopen weer oppakken en ik heb de Fitbit Versa gekocht zodat ik mijn dagelijkse portie beweging goed kan tracken en hier ook veranderingen in kan gaan zien – wat voor mij ongetwijfeld motiverend zal werken. Daarnaast lijkt het me niet geheel onverstandig om één en ander onder begeleiding aan te pakken. Hoe ik dat ga vormgeven weet ik nu nog niet precies, maar daar zal ik me komende week eens op storten. In het verleden heb ik met prima effect gebruik gemaakt van WeightWatchers, maar misschien is gezien mijn huidige situatie een programma van Newborn Fit Mama of MKBM wel een strakker (de woordkeuze he) plan. Daarover dus volgende keer meer. (En als er mensen zijn met ervaringen en adviezen op het gebied van dit soort ‘programma’s: laat het me even weten please!)

De komende tijd zal ik jullie eens per maand meenemen in mijn Diet Diary. Dat zie ik dan maar als een extra stok achter de deur! Volgende keer dus een update over de kilo’s, mijn eerste keer hardlopen na de bevalling van Tess, de keuze voor een vorm van begeleiding en misschien ook wel een klein eetdagboek. Mocht je mij in een Happy Moments of op Instagram (@anoukzwager) betrappen met voedsel van de Grote Gele M (die kans is redelijk aanwezig want ik ben dus verslaafd aan MacFlurry’s en cheeseburgers met augurk), wil je mij dan even helpen herinneren aan dit artikeltje?

Bedankt voor het lezen!


Volg je mij al op Instagram (@anoukzwager)? Dat zou ik leuk vinden!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

5 Comments

  1. Succes Anouk!! Je kan het (Y) xx

    1. yeaaahh! X!

  2. You go girl. Hier staat dit ook op de planning voor de blog. Ben nu ook begonnen. We moeten elkaar maar steunen dan he 😉

    1. Ahh jaa elkaar af en toe even een hart onder de riem steken. Jij bent ook alweer echt sportief bezig zag ik. Respect!

  3. New Born fit mama is fantastisch! Echt een aanrader, heb het programma zelf gevolgd na mijn bevalling en bij een evt volgende meld ik me direct weer aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *