Persoonlijk

De wereld van de voedingsschema’s voor baby’s

Ik denk dat er op ‘baby slapen’ na weinig andere woordcombinaties zijn die ik meer door Google heb gehaald dan ‘voedingsschema baby’ of ‘voedingsschema’ gevolgd door het aantal weken of maanden dat mijn kind oud was.

Als firsttime mom is het in leven houden van zo’n newborn je belangrijkste dagtaak waar je maar druk druk druk mee bent. Je houd je keurig aan de voedingsschema’s die de kraamverzorgster je gegeven heeft, kijkt bij het bereiden van ieder flesje wat de richtlijnen zijn omtrent het aantal voedingen per dag, fikst de perfect afgemeten schepjes en kan de verhouding poeder met water wel dromen. Of je checkt eindeloos op het wereldwijde web hoe het zit met het voedingsschema van andere baby’s die borstvoeding krijgen, of het normaal is dat je newborn rustig iedere twee uur aan de tiet wil en hoe je je eigen leven rondom zo’n voedingsschema inplant. Kortom, voedingsschema’s zijn een soort heilige graal in het leven van iedere verse moeder.

Omdat ik het hele circus rondom een baby en een zogenaamd voedingsschema al eens meegemaakt heb én er op redelijk korte termijn weer in mag duiken, leek het me een goed idee om vandaag alle kennis omtrent dit onderwerp op te rakelen. Want wat voor soorten schema’s zijn er? Valt een newborn wel in een voedingsschema te proppen? Wat zeggen de kenners? En wat heb ik geleerd van mijn vorige obsessie met voedingsschema’s?

Op verzoek of volgens een voedingsschema
Er zijn grofweg twee manieren om je kind te voeden: op verzoek of volgens een bepaald schema of ritme. Over het algemeen is het zo dat borstvoedende moeders de ‘op verzoek’ methode hanteren en dat bij het geven van flesvoeding vaak een schema gevolgd wordt. De voornaamste reden hiervoor is dat borstvoeding helemaal afgestemd is op het kind dus als de baby aangeeft dat het tijd voor een slokje is, dan is het tijd voor een slokje. Overvoeden is bijna onmogelijk (let op: bijna onmogelijk). Bij flesvoeding ligt dat natuurlijk anders. Wat je jouw kindje geeft is kunstmatig en niet honderd procent afgestemd op waar het kind behoefte aan heeft. Voeden volgens een schema zorgt ervoor dat je goed weet of er niet teveel of te weinig gedronken wordt. Er zijn natuurlijk ook genoeg moeders die borstvoeding volgens een bepaald ritme geven en bij flesvoeding helemaal geen voedingsschema hanteren en persoonlijk vind ik dat iedereen – uiteraard – lekker moet doen wat goed voelt. Ik ben van de afdeling ‘mijn kind geeft het wel aan’, maar hou ook van een zekere regelmaat en voorspelbaarheid. Omdat wij flesvoeding gaven (en zeer waarschijnlijk weer gaan geven, maar daarover later meer), hield ik me dus wél aan een voedingsschema, maar niet helemaal aan hoe dat schema er volgens de verpakking of het consultatiebureau uit zou moeten zien. Wij hadden een hongerig jongetje dus het gebeurde regelmatig dat hij een extra flesje kreeg.

Wat zeggen de kenners?
Het meest gehoord is dat een kind niet boven de één liter melk per dag mag uitkomen. Dat is met een fles natuurlijk makkelijk te checken, maar als je borstvoeding geeft dan is de kans groot dat je niet exact weet hoeveel jouw baby drinkt. Nou wordt borstvoeding, zoals ik net al zei, meestal op verzoek gegeven én is dat van nature keurig afgestemd op de behoeften van je baby. Een overdosis melk is onwaarschijnlijk. Bij flesvoeding daarentegen kun je wél met militaire precisie in de gaten houden hoeveel je kindje binnenkrijgt. Toch zegt ook het voedingscentrum hierover dat je dit prima op verzoek kunt geven. Wel met de kanttekening dat je als richtlijn het gewicht van je kindje keer 150 milliliter per 24 uur kunt hanteren. Dus als jouw baby vier kilo weegt, dan mag deze vier keer 150 milliliter is 600 milliliter per dag. Niet in één keer, maar verspreid over een x-aantal flesjes (afhankelijk van de leeftijd). Naast het voedingsschema van het Voedingscentrum, heb ik ook het advies van het CJG bekeken. Daar staat eveneens dat je zowel met borst- als flesvoeding op verzoek kunt voeden. Toch staat er verderop in het document voor flesvoeding wél een voedingsschema, terwijl ze het bij het kopje borstvoeding niet eens hebben over voedingsschema’s. Grappig, want eigenlijk gaan zij er dus vanuit dat borstvoeding niet in een schema te proppen valt. Wat me verder (positief) opvalt is dat er meerdere keren wordt benadrukt dat de adviezen en voedingsschema’s die zij geven slechts een richtlijn zijn omdat ieder kindje anders is en dus ook andere behoeftes heeft.  Vaak hoor je over het CJG juist dat ze heel erg kijken of jouw baby lekker gemiddeld is, maar dat blijkt dus absoluut niet uit de folder omtrent voeden van een baby.

Wat heb ik van de vorige keer geleerd?
Nou, daar kan ik vrij duidelijk in zijn: het allerbelangrijkste is dat ik nu weet dat ieder kind écht anders is en dat ik mij niet meer gek laat maken door zes miljoen verschillende voedingsschema’s. Dus dat de baby van momflower1978 op het VIVA-forum toevallig net zo oud is als mijn exemplaar maar kleinere/grotere/vaker/minder vaak flesjes drinkt, dat zal wel een bepaalde oorzaak en een hele goede reden hebben. Het voedingsschema van dit kind is simpelweg niet één op één over te nemen en dus hoogst waarschijnlijk niet passend voor mijn kind. Dat op het pak Nutrilon staat dat het voedingsschema voor een kind van bijvoorbeeld tien weken oud is dat hij of zij zeven flesjes van 120 milliliter behoort te krijgen, dat zal wel. Als mijn kind te snel weer gaat huilen, dan doen we er een extra fles bij. Of we verhogen de inhoud. Want blijkbaar heeft mijn kind dat nodig. Dát is wat ik de vorige keer geleerd heb, toen ik mij de eerste weken krampachtig vasthield aan het voedingsschema dat ik kreeg van de kraamverzorgster én het voedingsschema van de firma Nutrilon. Tot ik na twee weken verzuchtte dat ik iedere keer een half uur voor het volgende flesmoment al moest beginnen met het wiegen en sussen van het kind, omdat hij alweer honger had maar ik volgens dat ellendige voedingsschema nog geen fles mocht geven. Ineens zag ik het licht, landde ik weer op aarde en leek ik zowaar op een zelfverzekerde moeder. Ik bedacht me dat ik zélf ook de koelkast opentrek als ik honger heb. En dan kan mijn omgeving sussen en wiegen wat ze willen maar when mommy needs food, mommy needs food now. En aangezien we toch te maken hebben met een kind van mij, neem ik zo’n voedingsschema komende ronde iets minder nauw. Kijken naar de signalen van het kind (en met een schuin oog naar de groeicurve) lijkt me een veel beter plan.

Nieuw op de site
Yes, je hebt je waarschijnlijk tijdens het lezen van bovenstaand stuk meerdere keren afgevraagd hoe het toch kan dat dit vandaag online gekomen is terwijl het woensdag is en ik normaliter alleen op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag voor nieuwe content zorg. Dat snap ik en zal ik uitleggen.

Ik merkte de afgelopen tijd dat ik ontzettend veel persoonlijke verhalen schreef maar dat de diepgang omtrent wat specifiekere thema’s een beetje verdween. Nu pretendeer ik absoluut niet één of andere wijsneus of goeroe op het gebied van moederschap te zijn, maar ik ben van nature wel enorm nieuwsgierig naar alle informatie die erover te vinden valt. Persoonlijke verhalen vind ik leuk om te lezen én te schrijven, maar zo nu en dan iets dieper op de inhoud kan volgens mij geen kwaad. Daarom heb ik besloten om vanaf nu iedere maand een thema uit de lichten en hier meerdere artikelen over te schrijven. Deze stukken voeg ik toe aan het toch al moordende blogschema en komen op woensdag online, zodat het niet ten koste van de andere content gaat. Komende maand – april, ik ben eigenlijk iets te vroeg maar kon niet wachten om te beginnen – staat voeding centraal. Vandaag dus over voedingsschema’s, maar komende weken ga ik het ook hebben over borst- en flesvoeding (en mijn keuze daarin), gezonde recepten en groeicurves. Hope you like it.

Voor nu heel erg bedankt voor het lezen en hopelijk tot morgen!


Volg je ons al op Instagram?
Volg je ons al op Facebook?

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *