Momlife

Wintertijd met een baby of dreumes…

Nog een paar dagen en dan gaat de klok weer een uurtje achteruit. Krijgen we zomaar wat extra slaap in onze schoot geworpen zonder daar daadwerkelijk iets voor te hoeven doen.

En voor iemand met slapen als allergrootste hobby is die wintertijd dus echt een feestje. Maar dit jaar heb ik een klein probleempje. Want in tegenstelling tot alle voorgaande jaren, hebben we tegenwoordig te maken met een baby. Nu heb ik weleens begrepen dat zo’n uurtje meer of minder met een kind nogal wat ellende kan veroorzaken, dus ik houd mijn hart vast dit jaar.

Wij mogen van geluk spreken dat onze Ticho al sinds hij een paar maanden oud is fantastisch slaapt. Natuurlijk surviven we zo nu en dan een gebroken nacht – of een korte nacht, hoe je wilt – maar deze zijn absoluut op twee handen te tellen. Maar even simpel gedacht: als hij normaal gesproken om zeven uur aan zijn dag begint, dan is dat vanaf zondag om zes uur. Zucht. Allemaal leuk en aardig, maar dat vind ik dus echt geen acceptabel moment om de festiviteiten aan te vangen.

Ik ben op het wereldwijde web eens gaan zoeken naar allerlei tips en adviezen – die zijn er immers genoeg als het op moederschap aankomt – en omdat ik me niet voor kan stellen dat er ook maar één moeder bestaat die het wél leuk vindt om nog voor zonsopgang op te staan, deel ik vandaag de weinig spannende maar toch wel handige uitkomsten met je.

Wennen
Om je kind te laten wennen aan de nieuwe tijden, kun je een paar dagen van tevoren al beginnen met het opschuiven van het dagelijkse ritme. Geef je kind iedere dag een kwartiertje later de fles, zijn fruit, de boterham of een rijstwafeltje, zodat je tegen het weekend eigenlijk al op de wintertijd geprogrammeerd bent. Iedere dag een klein stapje werkt blijkbaar beter dan in één keer een heel uur (en niet geheel onbelangrijk: een kwartiertje eerder wakker is niet zo’n grote ramp als een uur eerder wakker).

Structuur (nóg strikter) aanhouden
Ik had dus nooit verwacht zo te worden want ‘wij nemen ons kind straks lekker overal mee naartoe en daar moet hij dan maar gewoon aan wennen’ was wat ik al jaren riep. Maar de realiteit is anders. Natuurlijk zijn we niet ontzettend zeikerig en heeft ons vriendje regelmatig in een campingbedje geslapen op de zolder van vrienden terwijl wij beneden en verjaardag vierden, maar feit is wel dat míjn schema aangepast wordt aan die van hém in plaats van andersom. Eigenlijk hebben we vanaf week één behoorlijk gewerkt aan structuur en dat heeft ontzettend zijn vruchten afgeworpen. Ticho is een kind van de klok én van routines (zoals zijn bedtijd-routine) en daar varen wij allemaal wel bij. Dat hij een kind van de klok is, dat wordt dus de uitdaging, maar met behoud van zijn welbekende dagelijkse structuur en (slaap)routine – en dan alles dus steeds een beetje opschuiven – hoop ik dat we hem binnen no-time weer op acceptabele slaaptijden hebben zitten.

Ik zal in de Happy Moments van aanstaande maandag uiteraard vertellen hoe onze eerste nacht met wintertijd verlopen is. Ik zie er best wel tegenop maar het goede nieuws is dat de problemen doorgaans een week duren. Even doorbijten dus. Heb jij nog een goede tip voor andere moeders met kleine kinderen als het gaat om dat uurtje extra nachtrust? Zijn er ervaringsdeskundigen in de zaal? Laat jouw lifesavende tip gerust achter in de comments. Ik ben je nu al dankbaar.

Bedankt voor het lezen!


Volg je ons al op Instagram?
Volg je ons al op Facebook?

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *