Persoonlijk, Zwangerschap

Eten tijdens de zwangerschap

Een week of twee geleden deelde ik hier een relaas over zwangerschapskilo’s en hoe bloedirritant het is als anderen daar wat van vinden.

Er kwamen best een boel reacties binnen. Van mensen die ik ken, maar óók van mensen die ik niet of nauwelijks ken. En eigenlijk had iedereen wel zo’n beetje dezelfde boodschap: kind, maak je niet zo druk. En weetje, ze hebben gelijk. Ik moet me ook helemaal niet zo druk maken om de mening van een ander en ik moet me al helemaal niet zo druk maken om die paar extra kilo’s. Mijn lichaam heeft een topprestatie geleverd en ik heb negen maanden lang genoten van al het goede dat de keuken (koelkast, snackbar) te bieden heeft.

Natuurlijk weet ik heus wel dat je tijdens een zwangerschap niet voor twee hoeft te eten. Sterker nog, dat is hartstikke onverstandig. Want ten eerste krijg je die onnodige kilo’s er met geen mogelijkheid meer af (vraag maar aan mij) en ten tweede draagt het ook niet echt bij aan de mate van fitheid tijdens de zwangerschap. En je begrijpt waarschijnlijk wel dat hoe fitter jij bent, hoe prettiger je door het hele avontuur heen fietst.

Toch vraagt een baby in je buik om wat extra’s. Volgens het voedingscentrum gaat het dan om zo’n 400 calorieën per dag. Deze calorieën sprokkel je bij elkaar door een extra boterham te smeren, een groter stukje vlees te pakken of met een bak yoghurt op de bank te kruipen (note to self: niet met pringles, tijgernoten of milkshakes). Die extra voedingsstoffen zijn nodig om je baby goed te laten groeien. Maar wist je dat er dus ook genoeg soorten voeding zijn die bepaalde (zwangerschaps)kwaaltjes helpen verminderen of misschien zelfs wel helpen voorkomen?

Tegen misselijkheid
Mijn maag draait gewoon weer om als ik denk aan al die dagen dat ik kotsend boven de wc, wasbak, prullenbak, bloempot, willekeurige voortuin, bosjes of emmer hing. Het was een ellende, die misselijkheid. Het schijnt dat gember kan helpen de misselijkheid te voorkomen. Bij De Tuinen verkopen ze gembercapsules en mocht iemand daar interesse in hebben: ik heb nog een aardige voorraad – bij mij helpt het precies niks. Verder raadt het voedingscentrum je aan om meerdere keren per dag kleine hoeveelheden te eten, om zo dat vervelende misselijke gevoel tegen te gaan. Ik heb werkelijk alles geprobeerd om er vanaf te komen, zonder succes. Wat ik je wél kan aanbevelen is ORS. Dit zorgt ervoor dat je niet of in ieder geval minder snel uitdroogt. Vergeet je verloskundige en huisarts niet in te lichten over dit probleem, want het moet wel extra in de gaten gehouden worden (en de huisarts kan je ook medicatie voorschrijven – al werkte dat bij mij ook niet).

Tegen een lage bloeddruk
Mijn bloeddruk is altijd aan de lage kant, zo ook tijdens de zwangerschap. Ik heb er gelukkig vrijwel geen last van gehad, maar mocht dat bij jou wel het geval zijn: zorg dat je genoeg drinkt (wederom is ORS een goed idee), een dropje zo nu en dan kan helpen, net als bouillon en zwarte thee, slaap voldoende en door regelmatig te sporten kun je die bloeddruk ook wat opkrikken.

Tegen een laag ijzergehalte
Volgens mij is dit een vrij veelvoorkomend kwaaltje onder zwangere vrouwen. Ook mijn ijzergehalte daalde en daalde. Uiteindelijk kregen we dat met Roosvicee Ferro, appelstroop en spinazie weer opgekrikt. Er zijn ontzettend veel voedingsmiddelen die je kunnen helpen bij het verhogen van je ijzergehalte. Zorg er dus voor dat je daar (gewoon) genoeg van neemt (kijk hier maar eens voor meer informatie en wat tips).

Tegen maagzuur
Dit is volgens mij inherent aan de misselijkheid: maagzuur. Vre-se-lijk. De Rennies waren bij ons thuis niet aan te slepen. Ik at vrij veel ijs, dronk hele dagen milkshakes, at ’s avonds geen vettigheid meer en vermeed koolzuurhoudende drankjes. Hielp allemaal niet echt. Uiteindelijk kreeg ik van de gynaecoloog Omeprazol en was ik er in één klap vanaf. Wat ook kan helpen: kauwgom, pepermunt, zoethout en venkel.

Het is vandaag dus (niet geheel) toevallig de Dag van de Diëtist(e) en als ik je een gratis tip mag geven: schroom niet om er eentje in te schakelen. Een diëtist(e) heeft ontzettend veel verstand van voeding in combinatie met zwangerschap en kan jou een goed advies op maat geven. Want het internet biedt natuurlijk hele fijne algemene richtlijnen, maar uiteindelijk is ieder lichaam anders.

Bedankt voor het lezen!


Volg je mij al op Instagram?
Volg je mij al op Facebook?

Dit vind je misschien ook wel leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *