Persoonlijk

Even over ICI Paris XL…

In principe sta ik iedere ochtend als een soort net ontwaakt spook voor de spiegel. Haren in de oorlog, vouwen in mijn gezicht, wallen tot de grond en slapers in mijn ooghoeken. Daarom ga ik fanatiek aan de slag met allerlei smeersels en make-up, want laten we eerlijk zijn: ik zit er niet op te wachten om als verkreukte en verlepte krant door het leven te gaan.

Dat ik een zeven-stappen-plan ter waarde van drie maandsalarissen hanteer om mijn voorkomen zo lang mogelijk jong en fris te houden, doe ik enkel voor mezelf. Niet omdat mijn man dat graag wil, niet omdat de buurvrouw dat van me vraagt en al helemaal niet omdat een random voorbijganger mij anders zal trakteren op een minachtende blik. Toch zijn er wereldwijd onwijs veel vrouwen die zo onzeker zijn dat ze bijvoorbeeld last hebben van angstaanvallen of depressieve gevoelens. En dat vind ik dus best wel shocking.

Bij ICI Paris XL dachten ze er ook zo over en kwamen ze afgelopen week op de proppen met een ‘splinternieuwe missie’. Die luidt (hou je vast) Durf jezelf te zijn. Klinkt niet gek toch? Om die nieuwe missie wat kracht bij te zetten, produceerden ze een drietal commercials. Mocht je ze nog niet gezien of gehoord hebben, hierbij de tekst (wederom: hou je vast).

Reclame 1 – een vrouw ligt bij haar one night stand in bed en maakt reclame voor een crème
“Ik sta op. Ik breng wat dagcrème aan. Als hij zijn ogen open doet zal hij mij onweerstaanbaar vinden. Zelfs in de vroege uurtjes. Zo word ik de vrouw van zijn leven. Ook al hebben we elkaar gisteren pas ontmoet.”

Reclame 2 – een vrouw wil salarisverhoging en maakt reclame voor mascara
“Ik sta voor zijn deur. Ik klop, ik ga naar binnen, ik loop naar zijn bureau. Daar vraag ik zonder te knipperen om een salarisverhoging. Die krijg ik natuurlijk meteen. En daarna zeg ik dat ik zijn baan wil.”

Reclame 3 – een vrouw gaat naar een concert en maakt reclame voor mascara
“Ik kom aan bij het concert. Ik ga helemaal vooraan staan. De zanger ziet mij en vraagt me op het podium. Ik zeg iets grappigs en de hele zaal ligt dubbel. Het komt op YouTube. Ik krijg miljoenen views en iedereen roept mijn naam.”

Ik vraag me nu dus af WAT.DA.FAK alle collega’s van deze dwaas van een marketeer aan het doen waren toen hij (grote kans) of zij (maar dan wel eentje met een complex) met dit achterlijke idee aan de haal ging. Ik bedoel, dat één iemand de kluts kwijtraakt en zulke idiote flauwekul verzint, dat kan gebeuren. Iedereen heeft wel eens een mindere dag zullen we maar denken. Maar voordat zoiets debiels online komt, op de radio afgespeeld wordt en via social media op de tijdlijn van jonge onzekere pubermeisjes verschijnt, mag ik hopen dat er meerdere mensen een blik op werpen.

Als je nou als parfumerie vol trots op je website pronkt met de ‘splinternieuwe missie’ Durf jezelf te zijn, WAAROM WAAROM WAAROM pretendeer je dan dat vrouwen zonder dagcrème geen schijn van kans maken bij die leuke jongen? Waarom is de boodschap dan dat mascara zal leiden tot aandacht van een zanger en miljoenen views op YouTube? En hoe-zo zijn lange wimpers het recept voor salarisverhoging of de functie van de baas? Typisch gevalletje terug naar de vorige eeuw, vrouwtje moet mannetje tevreden houden en koketterend door het leven gaan. Seksisme waar Thierry Baudet nog wat van kan leren.

Dus, marketingmensen van ICI Paris XL: haal deze waardeloze campagne offline, ga je in een hoekje zitten schamen en doe dit nooit meer. Dank!

Dit vind je misschien ook wel leuk!

1 Comment

  1. Rianne van Dam says:

    Pfffff amen!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *